Bliv i soveværelset du har indbrud

Af Betina Bruun Fassbender

For et par dage siden, midt om natten, modtog kontrolcentralen flere alarmer i en privat bolig. Kontrolcentralen reagerede hurtigt på alarmsignalet, da en vagtassistent kunne se på billederne, at der var indbrud i gang på adressen. Han kontaktede straks politiet, imens en kollega sendte den nærmeste vagt mod kundens adresse.

Samtidig blev en tredje vagtassistent på kontrolcentralen ringet op af kunden, i hvis hjem der var indbrud. Kunden fortalte, at han var blevet vækket af alarmen. Han var endnu ikke klar over årsagen til, at den var gået i gang, og befandt sig i husets soveværelse.

Vagtassistenten forklarede kunden, en ældre herre, at vi kunne se på billederne at der var indbrud i hans hus og anbefalede ham, at blive i soveværelset.

Blev i røret med kunden

Vagtassistenten fornemmede, at manden var utryg og spurgte om han skulle blive i røret hos ham, indtil vagten og politiet nåede frem. Ejeren af huset, som var noget rystet svarede: "Det må jeg indrømme, at jeg ville være glad for".

Mens vagtassistenten havde kunden i røret, bad han sin kollega give politiet besked om, at ejeren af huset befandt sig inde i soveværelset. Dette for at undgå at politiet sendte en politihund ind, som kunne forveksle kunden med indbrudstyven.

For at berolige kunden, fortalte vagtassistenten ham, at indbrudstyve normalt plejer at skynde sig ud af boligen, så han behøvede ikke at være alt for nervøs.

Vagtassistenten havde samtidig set på kundens alarmløsning og fortalt ham, at når sirenen ikke længere hylede, betød det typisk, at tyvene var smuttet, da de ellers påny ville sætte sirenen i gang, når de bevægede sig rundt i huset.

Krisehjælp på vej

Vagtassistenten gjorde desuden kunden opmærksom på, at han senere, ville blive kontaktet af os for at afklare, om han havde brug for krisepsykologhjælp til at få bearbejdet den ubehagelige oplevelse det er, at have indbrud. Noget vi i øvrigt tilbyder alle vores kunder, der måtte være uheldige at have indbrud.  

Da politiet efter ca. 8 minutter ankom, afsluttede vagtassistenten samtalen med kunden, som takkede for hjælpen. Et par minutter efter politiet var på adressen, ankom vagten. Sammen med politiet så vagten kontrolcentralens billeder af gerningsmændene.

Efter vagten havde foretaget en grundig inde og udvendig gennemgang af huset, kunne han se at indbrudstyvene havde brudt terrassedøren op. Vagten sørgede for at terrassedøren igen kunne lukkes og sikrede sig, at kundens alarm fungerede som den skulle. Derefter kunne vagten køre videre til nattens næste opgave.

Vagten foretog en civil anholdelse af tyvene

Da vagten kørte væk fra området, spottede han til alt held indbrudstyvene og foretog en civil anholdelse.

Det må have givet kunden en tryg nattesøvn, og det var en perfekt afslutning på alarmopgaven.  

På kontrolcentralen har vi 3 afdelinger, der hjælper, når vi modtager alarmsignaler fra tyverialarmer. Surveillance afdelingen behandler b.la tyveri alarmer og reagere ud fra de ønsker vores kunder har. Disponeringsafdelingen finder den nærmeste vagt og sørger for sikkerhedsovervågning af dem. Og alarm-afmelding modtager telefonopkald fra kunder der har alarm, eller har lavet en fejlalarm.

Vil du også gøre en forskel for andre?

Få job i G4S og bliv en del af omkring 2.000 medarbejdere.
Vi arbejder alle målrettet og dedikeret på, at levere sikkerhed og tryghed til danske hjem, virksomheder med flere. 

Se ledige stillinger